X-Men: Apocalypse

Στο μαγικό, μεταλλαγμένο, επικό X-Men: Apocalypse, η τέχνη του μακιγιάζ υπερέχει ως αυτούσια υπερδύναμη μετάλλαξης

ΤΟ MOVIE MAKEUP ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ ΤΙΣ ΠΙΟ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΕΣ ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΠΙΟ HOT ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ

Στο X-Men: Apocalypse, του σκηνοθέτη Bryan Singer, γυρνάμε πίσω στην εποχή των Duran Duran, των moon boots και των τζάκετ «Thriller», και μπαίνουμε στο cast των εξαιρετικών μεταλλαγμένων καθώς ο κόσμος τους καταρρέει στο απόλυτο χάος (και πότε δεν το κάνει;). Όταν το κακό χτυπάει αυτή τη φορά, οι μαθητές του σχολείου του Xavie για χαρισματικούς νέους εξακολουθούν να ανακαλύπτουν τις υπερφυσικές δυνάμεις τους, ενώ οι γνωστοί X-Men ασχολούνται με διάφορες προκλήσεις. Καλούνται σε δράση ως ένα ενωμένο μέτωπο κατά την επανεμφάνιση του χαρακτήρα της ημέρας της κρίσεως, En Sabah Nur (εδώ Apocalypse).

Με ένα τεράστιο καστ, συμπεριλαμβανομένων των Jennifer Lawrence, Evan Peters, Ben Hardy, Sophie Turner και Kodi Smit-McPhee, είναι επικό με όλη τη σημασία της λέξης. Είναι, επίσης, το όνειρο ενός οραματιστή του makeup. Δύο από τα βασικά δημιουργικά ταλέντα της ταινίας, ο επικεφαλής του τμήματος makeup ειδικών εφέ, Adrien Morot και η επικεφαλής του τμήματος makeup, Rita Ciccozzi, μοιράστηκαν μαζί μας τις ηράκλειες ενέργειες δημιουργικής προσπάθειας, διαίσθησης και συνεργασίας που χρειάστηκαν για να υπάρξει αυτό το μαγικό αποτέλεσμα.

Για να αποδοθεί η ιδιαίτερη αίσθηση της συνάντησης της δεκαετίας του '80 με την αρχαία μοίρα της Αποκάλυψης, οι αισθητικές παρεμβάσεις ήταν καίριας σημασίας. «Λαμβάνουμε υπόψη μας την περίοδο της ταινίας και τα προηγούμενα look και την εξέλιξη του χαρακτήρα. Για παράδειγμα, ο χαρακτήρας του James McAvoy, Xavier, ξεκινάει με ένα κεφάλι γεμάτο μαλλιά στην ταινία μέχρι που τα χάνει και εξιστορεί το πώς τα έχασε», λέει η Ciccozzi. «Παίξαμε με την ιδέα του να έχει ακόμη μια γενειάδα από το The Days of Future Past, αλλά καθώς έχουν περάσει δέκα χρόνια από τότε και τη δεκαετία του ’80, επιλέξαμε να μην έχει γενειάδα.»

«Ήθελα ο Nightcrawler να φαίνεται απλά σαν ένας άντρας με σκούρα μπλε επιδερμίδα. Ακόμη και στο πρόσωπο. Ακόμη και από κοντά.» – Adrien Morot, makeup designer

Ενώ το σενάριο με τα μαλλιά του Professor Χ που «υπάρχουν σήμερα, εξαφανίζονται αύριο» είναι άμεσα συνδεδεμένο με την εξέλιξη του χαρακτήρα του, άλλες μεταμορφώσεις σχεδιάστηκαν για να βελτιώσουν μια προηγούμενη αισθητική. Ο Nightcrawler παρουσίασε ιδιαίτερες υλικοτεχνικές προκλήσεις: η σκιώδης επιδερμίδα του είναι πολύ δύσκολο να απεικονιστεί ρεαλιστικά και με συνέπεια. «Συχνά με αυτά τα είδη πολύ κορεσμένων makeup φαντασίας, η στρώση του foundation γίνεται γρήγορα τόσο παχιά που το makeup μπορεί εύκολα να αρχίσει να ζαρώνει, να σπάει και να μην έχει φυσικό αποτέλεσμα με γυμνό μάτι», λέει ο Morot.  «Αυτό δεν υπήρχε ως επιλογή! Ήθελα να φαίνεται απλά σαν ένας άντρας με σκούρα μπλε επιδερμίδα. Ακόμα και στο πρόσωπο. Ακόμη και από πολύ κοντά.»

Για αυτή την υβριδική πράξη χημείας και δημιουργικότητας, επέλεξε τη M·A·C. «Αφού γρήγορα απέρριψα βαφές δέρματος και χρώματα με αλκοόλη, η προσοχή μου και οι ελπίδες μου στράφηκαν σε μερικά από τα αγαπημένα μου προϊόντα: τα χρώματα αερογράφου με σιλικόνη της M·A·C, ένα βασικό κομμάτι στο βαλιτσάκι του μακιγιάζ μου. Έδωσα στην ομάδα σχέσεων καλλιτεχνών τρία χρωματιστά δείγματα σιλικόνης στις επιθυμητές αποχρώσεις: ένα χρώμα φωτοσκίασης, έναν μεσαίο τόνο και ένα χρώμα σκίασης που οι μάγοι της M·A·C συνδύασαν τέλεια! Με αυτά, ήμουν σε θέση να δημιουργήσω τη δική μου παλέτα με τις τρεις ή τέσσερις αποχρώσεις του Nightcrawler. Επιτυχία! Ένα απόλυτα φυσικό look που δεν ήταν ανομοιόμορφο. Και το ευχάριστα αναπάντεχο; Αυτοί οι νέοι συνδυασμοί αποχρώσεων είχαν κάτι από παραμαγνητική ιδιότητα, καθώς άλλαζαν ελαφρώς αποχρώσεις ανάλογα με τις συνθήκες φωτισμού και τις γωνίες της φωτογράφησης, κάτι το οποίο ήταν εκπληκτικό!»

Με τη βοήθεια του Morot, ο συναισθηματικά πολύπλοκος Nightcrawler πηγαίνει από την καταχθόνια στη λαμπερή παιχνιδιάρικη νιότη (που ολοκληρώνεται με το έντονο κόκκινο τζάκετ στυλ Thriller). Ο ρόλος ερμηνεύεται από τον 19χρονο Kodi Smit-McPhee και είναι η επιτομή ενός αιλουροειδούς γελωτοποιού που έρχεται στη ζωή. Ο makeup artist ήθελε να δώσει έμφαση σε αυτά τα φυσικά χαρακτηριστικά.

«Όταν διαβάζετε τα κόμιξ  X-Men, ο Nightcrawler πάντα απεικονίζεται ως σκοτεινή σιλουέτα με αυτή τη μακριά, ουρά αιλουροειδούς, αμυγδαλωτά κίτρινα μάτια, μυτερά αυτιά σκύβoντας έντονα σα γάτα», λέει. «Η έκδοση του Alan Cumming είχε πιο έντονο ίσως το στοιχείο του ξωτικού και νόμιζα ότι θα ήταν υπέροχο για το χαρακτήρα μας να δείξουμε μερικές από αυτές τις αιλουροειδείς και κομψές ιδιότητες. Προσπαθώ πάντα να δημιουργήσω μακιγιάζ που είναι σε αρμονία με τα χαρακτηριστικά του προσώπου των ηθοποιών μου. Ήταν επομένως σημαντικό να τονίσω τα νεανικά και απαλά χαρακτηριστικά του Kodi.»

H Ciccozzi έπιασε τον εαυτό της να χρειάζεται να βρει άμεσα έναν παρόμοιο τρόπο. Καθώς ο μεταλλαγμένος Angel (που ερμηνεύεται από τον Ben Hardy) γίνεται ένας από τους τέσσερις καβαλάρηδες του Apocalypse , υποβάλλεται σε μια γρήγορη φυσική μεταμόρφωση που τον αφήνει με ένα χρυσό λαβύρινθο από τατουάζ στο μέτωπό του. Σύντομα, η Ciccozzi απορροφήθηκε εντελώς στην έρευνα του αιγυπτιακού αλφαβήτου για να κάνει το όραμα πραγματικότητα. «Ήταν πολύ δύσκολο, καθώς ο σχεδιασμός έπρεπε να εφαρμόσει τέλεια στο πρόσωπό και γύρω από τα μάτια του, καθαρίζοντας τα φρύδια του. Ο Ben ήταν στην Αγγλία, εγώ ήμουν στο Μόντρεαλ, και έφτιαχνα τα τατουάζ στο Λος Άντζελες, στην Tinsley. Επίσης, τα τατουάζ έπρεπε να γίνουν πιο νωρίς λόγω της ποσότητας που χρειαζόταν και λόγω του ότι το χρυσό χρώμα των τατουάζ έπρεπε να δοκιμαστεί. Είχαμε μόνο μια 3D σάρωση από το κεφάλι του Ben για να εργαστούμε και να τοποθετήσουμε το σχέδιο. Ευτυχώς, όταν ο Μπεν έφτασε, το δοκιμάσαμε και εφάρμοζε τέλεια!»

«Ξυρίσαμε όλες τις τρίχες του σώματος, των μαλλιών και του προσώπου και είχαμε πέντε ομάδες των τριών ατόμων να κάνουν τα χρυσά τατουάζ στα σώματα. Είχα ένα κινητό συνεργείο με σπρέι μαυρίσματος και σε δύο μέρες έκαναν εφαρμογή μαυρίσματος με αερογράφο σε εκατοντάδες ανθρώπους!», Rita Ciccozzi, σχεδιάστρια makeup

Σε ορισμένες σκηνές συνωστισμού, η Ciccozzi ήταν υπεύθυνη να βοηθήσει 39 makeup artists να δώσουν ένα ομοιόμορφο look σε περισσότερους από 400 κομπάρσους, καθώς όπως παραδέχεται «η αρχαία Αίγυπτος ήταν μεγάλη». «Μεγάλη υλικοτεχνική υποστήριξη και σχεδιασμός. Η Nathalie Trepanier, η οποία ήταν η βασική παρασκηνιακή καλλιτέχνης μου, είχε αυτό που έμοιαζε σαν ένας παλιός χάρτης θησαυρού του προγραμματισμού για αυτή τη σκηνή! Είχαμε τρεις ημέρες προετοιμασίας για να ξυρίσουμε όλες τις τρίχες του σώματος, του κεφαλιού και του προσώπου. Είχαμε πέντε ομάδες των τριών ατόμων να κάνουν τα χρυσά τατουάζ στο σώμα. Είχα ένα κινητό συνεργείο με σπρέι μαυρίσματος και σε δύο μέρες έκαναν εφαρμογή μαυρίσματος με αερογράφο σε εκατοντάδες ανθρώπους!». Αυτό ήταν μόλις πριν το γύρισμα, σημειώνει. «Ήταν πολύ δύσκολο να βρεις 400 ανθρώπους που να μοιάζουν φυσιογνωμικά με Αιγύπτιους στο Μόντρεαλ και να θέλουν να ξυρίσουν τις τρίχες του σώματός τους, με αποτέλεσμα να έχουμε πολλές ανοιχτόχρωμες επιδερμίδες!»

Η Ciccozzi ζει για να οραματιστεί μια πραγματικότητα που δύσκολα επιτυγχάνεται και παραδέχεται το πάθος που την διακατέχει για τον Wolverine, τον οποίο μεταμορφώνει από το 2002. «Για μένα, το makeup χαρακτήρων, ο σχεδιασμός και η μεταμόρφωση είναι τα αγαπημένα μου. Είναι όλη αυτή η διαδικασία που με συναρπάζει. Από τα στάδια του σχεδιασμού έως την εκτέλεση στην κάμερα - το λατρεύω».

Ο Morot συμφωνεί. «Προσπαθώ πάντα να ανεβάσω τον πήχη στην ποιότητα κάθε φορά που προσεγγίζω ένα νέο έργο», λέει. «Νομίζω ότι πάντα είναι υπόθεση του να δημιουργείς look που είναι πρωτότυπα και διεγερτικά, και να αποτίεις φόρο τιμής στο εικονικό σύμπαν που δημιούργησε ο Bryan.» Με το X-Men:Apocalypse, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχουν πάρα πολλοί συγκυβερνήτες σε αυτό το εικονικό σύμπαν.